Islam dan Depresi
Pada
Julai 2017, dunia hiburan dikejutkan dengan kematian salah seorang daripada
penyanyi kumpulan Linkin Park, Chester Bennington akibat penyakit depresi yang
telah lama membarah di dalam dirinya. Sejak berita kematiannya terpapar di dada
akhbar mahupun di kaca televisyen, masyarakat mula peka dengan isu kesihatan
mental. Apa itu depresi dan sejauh mana depresi boleh mengakibatkan kematian? Mengupas
isu depresi, saya berasa amat tertarik untuk berbincang tentangnya dan sanggup
membuka mata pena supaya tersentuhnya kesedaran kesihatan mental dalam setiap
jiwa-jiwa insan yang membaca. Lagi kasap dan teguh intisari penulisan kali ini
ditulis dengan warna-warni pengalaman saya dalam menelusuri landskap kehidupan.
Tujuan utama lahirnya karangan ini adalah untuk menyuarakan bahawa depresi adalah
salah satu ujian Allah kepada hambaNya dengan lemahnya keadaan mental,
kemudian, Islam sebagai penghalang keinginan membunuh diri (suicide) dan
akhir sekali, saya akan membincangkan cabaran-cabaran dalam menangani depresi.
Depresi
merupakan antara ujian Allah kepada hamba-hambaNya bagi menguji tahap keimanan
mereka. Perkara ini selari dengan firman Allah dalam surah Al-Ankabuut: 2,
maksudnya:
“Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?”
Ayat
ini jelas memperkatakan bahawa setiap manusia yang beriman itu pasti diuji.
Ujian kehidupan boleh wujud dalam pelbagai bentuk sama ada kesakitan fizikal,
mental, kelaparan, kerisauan dan lain-lain.
Banyak pandangan dan kata-kata sinis yang dilontarkan di medan
perbahasan mahu pun di dunia nyata atau di dunia maya tentang kesihatan mental.
Ada juga yang melontar pandangan cetek mereka dengan berkata bahawa sakit
mental merupakan hukuman Allah rentetan daripada kelemahan iman, kurangnya
tautan hati yang kuat pada Tuhannya atau andaian bahawa depresi itu sengaja dibuat-buat.
Berdasarkan kajian Imam Ar-Razi, depresi juga merupakan antara salah satu
penyakit klinikal, yakni ia berlaku akibat perubahan dalam sistem saraf
manusia. Tidak lupa juga, para
psikologis menempelak golongan-golongan ini dengan mengeluarkan kenyataan
bahawa paras kesakitan mental adalah separa dengan kecederaan fizikal dan
memerlukan rawatan lanjut seperti penyakit fizikal yang lain. Berdasarkan
daripada luahan-luahan mereka yang telah berjaya membebaskan diri daripada
belenggu depresi, senjata yang paling utuh adalah sentiasa meminta kekuatan
agar Allah menyembuhkan keadaan mereka. Malah, perisai-perisai rohani
dipasakkan lagi dengan menambah baik amalan fardhu, banyakkan berzikir, solat
sunat dan mendekatkan diri kepada Allah di sepertiga malam.
Sterusnya,
Islam sebagai penghalang keinginan untuk membunuh diri. Depresi sangat berkait
rapat dengan keinginan untuk membunuh diri atau mencederakan diri sendiri. Kebanyakkan mereka yang menghidap depresi
mempunyai kitaran pemikiran yang negatif, tidak mampu mentafsir setiap
peristiwa yang berlaku dalam hidup mereka dengan tanggapan yang positif dan
bergelumang dengan emosi yang sangat ekstrem seperti terlalu sedih, sangat
sensitif dan berfikir keterlaluan (overthinking). Cara hidup dan
pemikiran negatif sebegini berkisar pada kitaran yang sama menyebabkan perasaan
gembira tidak mampu terbit walau sekelumit pun di dalam minda dan jiwa mereka
bahkan yang hadir adalah keinginan untuk menamatkan kehidupan yang terbeban di
bahu. Namun begitu, kebanyakkan daripada pesakit-pesakit depresi mengaku adanya
perasaan takut akan azab yang dijanjikan Allah di akhirat kelak membuatkan
pelaksanaan untuk membunuh diri terbantut. Azab yang dijanjikan adalah
berdasarkan hadis Nabi Muhammad (SAW):
Dari Abu Hurairah RA, dia berkata : Rasulullah SAW bersabda, “Orang yang bunuh diri dengan menggantung diri, dia akan menggantung diri di neraka. Orang yang menikam dirinya (dengan senjata tajam) maka dia akan menikam dirinya di neraka. Dan orang yang bunuh diri dengan menerjunkan diri dari tempat yang tinggi, maka dia akan menerjunkan diri di neraka”. [HR. Bukhari]
Hadis
ini jelas menunjukkan bahawa perbuatan membunuh diri adalah haram di sisi agama
Islam. Sepedih mana pun pengalaman manusia dalam mengharungi liku-liku
kehidupan yang berduri dan tersungkur tatkala melintasi akar kefanaan dan
kezaliman dunia, Allah mengharamkan membunuh diri untuk menghentikan kesakitan
emosi atau fizikal yang dirasakan kerana Islam datang ke dunia sebagai harapan
untuk manusia. Islam datang ke dunia sebagai peluang yang tiada penghujungnya
melainkan maut yang memisahkan. Selagi mana nyawa dikandung badan, harapan
untuk sembuh dan membuka lembaran kehidupan yang baharu sentiasa terbentang
luas bersama-sama rahmat Allah yang ditiup kepada mereka yang bersabar. Pasti ada jalan yang Allah bukakan sedikit
demi sedikit untuk mereka yang diberikan ujian.
Selain
itu, cabaran-cabaran dalam menangani depresi menjadi semakin menebal malah diperkukuh
dengan budaya persekitaran dan persepsi yang negatif terhadap kesihatan mental.
Tidak dinafikan, masyarakat kita tidak cakna tentang isu kesihatan mental. Petikan
dari akhbar Utusan melaporkan kajian Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan 2015 menunjukkan
lebih kurang 4.2 juta rakyat Malaysia yang berusia 16 tahun ke atas, atau 29.2
peratus populasi negara, menghidapi pelbagai masalah mental. Sebut sahaja
tentang ‘mental’, yang terbit di layar minda adalah ‘gila’. Bukan setakat itu
sahaja, mereka yang terjatuh ke dalam lembah kesakitan mental dituduh dirasuk
makhluk-makhluk halus dan dibiarkan tanpa rawatan. Kanak-kanak dan remaja juga
tidak terkecuali daripada penyakit mental.
Golongan seperti mereka inilah sewajarnya diberikan perhatian kerana
fasa perkembangan personaliti sedang aktif dan kebanyakkannya kekal membentuk
karakter individu. Meruntunkan hati apabila ibu bapa menuduh mereka hanya mengadakan-adakan
penyakit depresi walaupun sudah mendapat pengesahan daripada pakar. Apabila
pesakit merujuk keadaan mereka kepada kaunselor atau psikologis, mereka
dikatakan lemah dan tidak bijak menyelesaikan masalah. Masyarakat cuba
mengambil langkah selamat dengan tidak membawa mereka yang mempunyai penyakit
mental berjumpa dengan pakar atas alasan penyakit tidak serius dan mahu lari
daripada pandangan serong masyarakat terhadap keluarga mereka.
Allah berfirman di dalam Surah Saad, ayat
26:
“...maka jalankanlah hukum di antara manusia dengan (hukum syariat) yang benar (yang diwahyukan kepadamu); dan janganlah engkau menurut hawa nafsu, kerana yang demikian itu akan menyesatkanmu dari jalan Allah...”
Berdasarkan
ayat di atas, dapat kita simpulkan bahawa solusi sebenar dalam menyelesaikan
masalah adalah dengan berlaku adil kepada manusia yakni membawa pesakit-pesakit
mental seperti depresi, skizofrenia, autisma dan lain-lain kepada pakar supaya
diberikan rawatan secepat mungkin dan tidak dilengah-lengahkan dengan alasan
yang bersulamkan ego untuk mengelakkan keadaan menjadi semakin teruk. Kepentingan
berlaku adil kepada mereka yang menghidap depresi dengan memberikan rawatan
secepat mungkin adalah kerana tidak mustahil Allah meletakkan harapan dan peluang
kepada mereka untuk sembuh dan kembali sihat selepas ikhtiar rawatan.
Kesimpulannya,
Islam telah menggariskan ujian Allah SWT tidak hanya wujud dalam keadaan
kekurangan fizikal, kekurangan bekalan keperluan asasi seperti kelaparan malah
wujud juga dalam bentuk mental dan emosi. Ujian yang membebankan mental dan
emosi boleh mengakibatkan depresi dan lahirnya keinginan untuk membunuh diri
supaya kesengsaraan di dada dapat dihentikan dengan segera. Ketika inilah,
masyarakat perlu memainkan peranan dengan memberikan sokongan emosi dan moral
kepada pesakit-pesakit ini. Agama Islam menggalakkan hamba-hambaNya supaya
membantu antara satu sama lain kerana dengan membantu, ia mampu membuka segala
pintu harapan kepada mereka yang memerlukan. Oleh itu, Islam dan Harapan
sifatnya bersepadu. Tidak boleh dipisahkan dan besar implikasinya.
Comments
Post a Comment