Rasanya
dalam dunia serba moden ini, memang sangat popular penggunaan hashtag dalam
dunia maya ie social media. Dapat baca lah penggunaan hashtag ini sebenarnya
sebagai shortcut untuk memberitahu sesuatu sama ada isu, perasaan, noun, verb,
sifat benda etc (you name it). Antara hashtag yang wujud adalah .... itu ha, di
tajuk berkenaan. #badvibes
Well,
apa itu bad vibes?
Dengan ini, aku merujuk kepada Urban Dictionary bagi mendapat jawapan yang disepakati:
Dengan ini, aku merujuk kepada Urban Dictionary bagi mendapat jawapan yang disepakati:
1.
Meaning all uncomfortable, uneasy, unsafe feelings. Bad vibes were those
cautious "stay away, don't do it, don't trust it, watch out, be careful,
keep on your toes" instincts that alerted us that something was not okay.
2.
To worsen a person's mood; to annoy; to displease; to make weary; to cause
discomfort or distress; to cheapen the mood or atmosphere; to give off a bad
vibe
Senang
cerita bad vibe ini memang berkait rapat dengan emosi dan thought kita. Itu
saja.
But
how we determine bad vibe?
Bukannya
apa, semua orang ada opinion bad vibe yang tersendiri. Aku bagi contohlah,
contoh je. Kalau korang jumpa kes-kes contoh yang aku ini kat social media atau
real life korang, still fiction.
SITUASI
PERTAMA
Ini
untuk perempuan lah, kalau dia berselisih dengan orang yang kita baru kenal
atau perempuan lain yang the heck tak senyum langsung, what we think of her?
Garang. Rasa macam nak curse. Haha. And kita rasa there’s least chances she
will become our friend.
SITUASI
KEDUA
Aku
– pernah – baca la – kat Instagram kan (Baca dengan nada slow), ada seorang
perempuan yang letak gambar yang seksi juga lah ala-ala western style dan ada
banyak komen-komen daripada rakyat jelata suruh dia supaya menutup aurat. Semenjak ditegur, gambar-gambar dia banyak
berhashtag-kan badvibes yang mana memaksudkan individu-individu yang tegur dia.
[Faham-fahamlah kan ‘bahasa’ netizen macam mana.]
Rupa-rupanya
perempuan itu merupakan student designer baju or Art & Fashion student
di London. Gotcha! Bang bang bang.
SITUASI
KETIGA
Individu
ini seorang lelaki. Dia selalu menzahirkan pandangan dia terhadap isu-isu
semasa di social media dalam bentuk short video. Jadi, aku yang tak tahu
apa-apa pun jadi tahu (sikit-sikit) macam pasal isu Iqram Dinzly panggil Nabi
Muhammad sebagai Che Mad, seorang artis perempuan suruh Iqram Dinzly ‘pergi
bunuh diri’, teacher mengamuk semasa
meeting dan lain-lain.
Jadi,
apa yang berlaku adalah one of my friends cakap this guy spread negative vibes
by pointing out or mentioning related person in his short video and she
hashtaged #unfollow. Aku pun – owhh – sebab aku tak rasa lelaki itu spread
negative vibes. Dan dia ada reason sendiri. Okey. *Hands up* Next,..
Boleh
conclude lah bahawa persepsi setiap orang tentang negative or bad vibe adalah
berbeza-berbeza.
Bila
ada #negativevibes atau #badvibes, there must reason(s) sama ada sebab-sebab
tersebut ada pada diri kita atau pada diri orang lain.
Then,
come to balancing the vibe perceived.
1.
Bila orang lain mula mempersoalkan kenapa kita buat macam ini macam itu.
Sekurang-kurangnya letakkan base atau strong foundation kenapa kita buat macam
itu. Of course, kena strong. Supaya bila orang hentam, bukan ego yang menjawab persoalan-persoalan
tersebut. Tapi foundation yang kita letak sebagai pegangan.
2.
Setiap individu mempunyai worldview sendiri yang berbeza-beza.
Ada
yang rasa, perempuan yang tak pakai stokin adalah isu yang besaq.
Ada
pula yang fikir perempuan pakai sleeveless bukan satu isu pun.
Starting
point of religious education bagi setiap orang berbeza-beza. Consider the
parenting approach by his/her parents di rumah macam mana. (Err – kita skip part
nafsu serta syiton yada yada)
Jadi,
dua-dua pihak kena fikir. The one who post dan the one yang comment.
And
the commenter, it is not easy to preach or ask someone to change their
appearance by commenting on her social media (and use super heart-wreck words)
when she get used to that way for 20 years or more and her parents never care
how and what she wear.
Go
learn effective communication.
2.
Balance #BadVibes We Perceived with the #GoodVibes That Person Has Done Before
Hanya
kerana post-post individu berkenaan sejak kebelakangan ini tidak selari dengan
pendapat kita, kita terus nak hashtag negative vibes. Come on. Dalam
puluh-puluh atau ratus-ratus post dia yang #goodvibes, kenapa bila dia salah
sikit terus nak label dia, unfollow kemudian sebarkan kepada seluruh alam
semesta ini?
Seimbangkan
penilaian post-post #GoodVibes dan #Badvibes yang dia ada letak sebelum ini.
Aku yakin banyak pandangan individu yang berkenaan selama ini ada juga yang
sync dengan opinion kita. Why don’t kita seimbangkan? Mungkin di masa depan,
pandangan dia lebih baik daripada yang kita sangka dan kita tak nak miss pandangan
tersebut?
Okey,
sampai sini sahaja. Ada part II, entahlah. Kalau hangpa nak tambah, boleh PM
kalau siapa yang kenal. Nanti aku credit. Wallahua’lam.
Comments
Post a Comment