Skip to main content

Sembang-Sembang Kopi tentang Instagram

Bismillahh.

Image result for instagram

Beberapa minggu yang lalu, saya sembang-sembang kopi dengan beberapa orang kawan yang turut ada applikasi Instagram untuk sama-sama berbincang perspektif yang terselindung di sebalik minda pengguna. 

Pada awal saya ada post the original one dalam IIUM Confession untuk mendapatkan lebih banyak lagi pendapat yang saya kira untuk menambahkan banyak lagi pandangan. Jadi, apa yang kalian akan baca selepas ini kira macam kebaikan dan keburukan media sosial itu sendiri.

P/S: Sebenarnya saya post di IIUMC untuk menambah dan mengimbangkan pendapat yang sedia ada supaya kita sama-sama dapat ambil kira pendapat orang lain, mengurangkan bias dan dapat bertoleransi dengan perubahan teknologi zaman.

Image result for social media

Okey, let be frank. Sejak kemunculan Instagram, kadar anxiety atau self-conscious meningkat dalam kalangan masyarakat. Sebelum ini, semasa kemunculan Facebook, ketagihan media sosial mula apparent. Dan sudah tentu, apabila Instagram wujud, ketagihan media sosial menjadi semakin apparent malah menjadi satu budaya hidup yang baharu.

Image result for selena gomez quit instagram


Saya tak tahu kenapa kajian di Malaysia tentang ketagihan Instagram sangat kurang tetapi di negara lain, ada banyak kajian dan memang benar bahawa Instagram ini membuatkan masyarakat ketagihan. Masa nak pergi kerja, buka Instagram. Tengah makan, buka Instagram. Balik kelas, buka Instagram. Sekarang dah ada Whatsapp updates, habislahhh. 

Sehinggakan Selena Gomez sendiri mengaku dia ketagih dengan Instagram dan ‘cuti’ app tersebut selama tiga bulan. Dan sebenarnya, ketagihan media sosial memang ada kesan. Cuma kita tak sedar.

Jadi, inilah hasilnya:

Anonymous 1

Image result for beauty

1. Promote objectified beauty
Kat Instagram ini, user akan nampak gambar perempuan cantik, putih, hidung mancung, bibir merah, mata bulat, kurus lampai. Bila user constantly feed mereka punya minda dengan gambar-gambar sebegitu, unconsciously mereka build satu perception bahawa itulah ideal beauty.

2. Promote narrowed definition of success/good life/happiness/good parents
Ulang balik pasal feed minda kita. Semuanya berlaku unconsciously bila kita selalu tengok. Success? Kena miliki kereta Ferrari, rumah banglo, anak berderet-deret dan maintain slim? Happiness means Update selalu? Good wife means kena beri zuriat kepada suami? Jadi, ia bermain dengan visualized contents.

3. Easiest way to get male’s attention
Lelaki ialah makhluk visual. Mereka lebih suka melihat gambar berbanding ayat yang berjela-jela. Kadang-kadang bumped dengan likes kawan lelaki kat gambar perempuan seksi atau half-naked. Sorry to say, it can be likes from your boyfriend, fiance or husband.

4. Marketing strategy. Sebab semua orang guna IG sekarang. Aku tahu sesetengah buku yang ada di pasaran  pun melalui IG.

Anonymous 2
Saya pon aktif di instagram berbanding laman sosial lain, saya nak share ilmu, saya nak sebarkan kasih sayang. Saya nak laman sosial menjadi salah satu saham akhirat saya di akhirat saya dengan post benda-benda yang baik dan positif, dengan harapan memberi motivasi untuk diri sendiri dan orang yang membaca. Follow yang baik-baik yang boleh memberi pengaruh yang baik dalam diri. 

Image result for pinterest quotes

Saya suka menulis walaupun saya bukan ahli dalam bidang penulisan, jadi saya jadikan instagram tempat saya menulis memberi inspirasi dan teladan untuk diri saya dan umumnya kawan-kawan yang follow, kadang saya repost yang orang punya, jomlah kita reset balik hati kita, apa sebenarnya tujuan kita post kat insta tu, just sharing.

Anonymous 3
Semua atas niat la. Klau niat nak riak, nak menunjuk, sndiri mau ingat la bila upload gambar bercuti@bermewah kt IG. Klau nak kaut perhatian orang, kita boleh faham sendiri je la apabila laki acah-acah tunjuk sado pakai half nude tunjuk body, and perempuan sanggup bertabarruj, berpakaian sexy, tayang aset and etc. Satu hari aje berapa kali entah selfie and bergambar.

Related image

Pada aku cukup insta ini just jadi gudang simpan gambar yang penting dan memorable. Cukup untuk mudah connect ngan real family and friends. Tapi jadi problem apabila insta ini digunakan bukan dengan akal tapi dengan nafsu.

Anonymous 4
Some people make ig as portfolio. Art lover. Art ni macam macam. Sometime your life is an art. Tunjuk yang cantik cantik dalam life in IG doesn’t always means Show Off nak bagi orang dengki. 

Related image

It’s just a presentation. Macam masa belajar. Buat presentation. Make sure everything is nice to see. Yang dengki tu masalah hati bukan IG. Kena lebih kenal diri lah, bila dah find out kelebihan diri dan syukur maka tidak akan wujud lah dengki, rasa down dan tak bersyukur. 

Maybe teenagers rasa semua tu sebab masih mencari diri dan tujuan hidup.

Anonymous 5
Saya guna instagram untuk berniaga. Tak ada gambar muka sekeping pon. Tapi data cepat habis kalau selalu scroll. Jadi saya follow akaun yg berkaitan aje. Betul, memang kalau tak control kita akan ketagih nak bukak je, dalam tak sedar berjam-jam masa habis kat smartphone sahaja. Kerja pun terbengkalai. Tapi kalau kita pandai manage, Insyaallah baik baik sahaja. Semuanya pada diri sendiri juga.

Anonymous 6
Aku tak buka langsung insta kalau tak ada ape nak di-share. Kalau ada baru buka dan post gambar. Sebab aku cepat rasa down dengan life orang lain better. Sedangkan aku tahu yang life orang lain itu tak seperti yang digambarkan kat Instagram. Cuma mata kita lagi cepat menilai daripada hati.

Anonymous 7
Instagram tak salah tapi attitude kita. Im using instagran mainly because of kdrama.  Dapat info about the latest and upcoming drama. Dapat share keseronokan dan opinion tentang drama yang kita suka and pelakon tu juga. Info lagi mudah kita dapat lah banding ngn facebook.

 Image result for kdrama

Anonymous 8
1. Instagram macam satu platform untuk orang tunjukkan the best version of their lives. 

Image result for fashion show

Maksudnya, materialistiklah. Orang akan tunjukkan apa yang mereka miliki, kekayaan, kebahagiaan mereka yang miliki dan mereka akan jadi sangat gembira sebab mereka ada capability untuk tunjuk di Instagram. 

2. Membuatkan user tak menghargai diri dia.
Kadang-kadang sesetengah perempuan post selfie dengan make-up yang cantik, hanya semata-mata untuk post di Instagram. Kalau dia tak dapat komen atau like yang banyak daripada post selfie itu, dia akan rasa pelik kenapa tak dapat banyak likes. Probably dia akan buang balik gambar tersebut.

3. Create fake relationship
Kita boleh nampak masa birthday kawan, parents, siblings, atau pasangan. User akan express through very long appreciation caption, tapi in real life, people are not that expressive. The quality of genuine communication is lacked in real life. Kalau betul-betul sayang orang itu, the user patut buktikan melalui cara layanan yang baik in real life.

4. Affect other people mentally

Image result for sad

Tanpa sedar, user akan rasa down atau tak bersyukur sebab dia unconsciously atau consciously membandingkan diri dia dengan diri orang lain berdasarkan gambar-gambar yang dia lihat. Senang cerita, dia jadi iri hati dengan kehidupan orang lain. User akan rasa hidup orang lain semua bahagia except your own life.

5. Promote perception

Image result for perception

Bila tengok public figure promote certain lifestyle, followers atau users akan assume apa yang mereka lihat itu benar (perspektif) padahal benda itu salah dari sisi agama, budaya atau kehidupan kemasyarakatan. Contohnya macam trend sekarang, tudung ikat kat leher.

6. Consume masa yang banyak

Image result for time

It steal a lot of users’ time. Membazir masa. Scroll tengok posts orang lain. Sedar-sedar dah 15 minit. Itu tak termasuk kalau kita sendiri post gambar. Frequent checks of likes. Lubuk maklumat? You can gain information dekat platform-platform yang lain jugak.

Anonymous 9
1. Share benda-benda yang kelakar, funny to show.

Image result for funny

2. Semadikan gambar dengan caption. So, everytimes kita tengok balik gambar itu, kita akan recall balik memory “Oh, masa ini tengah ini...tengah itu...” Dapat imbas balik memori.

3. Selamatkan gambar bila phone rosak. Phone pernah rosak. Nasib baik ada letak gambar kat Instagram, jadi, tak adalah hilang gambar semuanya.

4. Some people not being themselves in Instagram compared to in real life.

So, any comments? What’s yours?










Comments

Popular posts from this blog

Review Buku: Hiatus oleh Budak Tomato

    HIATUS OLEH BUDAK TOMATO Ini antara buku favourite aku yang mana end up aku menjadi agak ‘gila’ dan terumbang-ambing dengan emosi yang sememangnya tak stabil. Yang pasti buku ini adalah among novel bestseller bukan fiksyen 2017 selain Arkitek Jalanan oleh Teme Abdullah. Aku tahu buku Arkitek Jalanan itu bestseller novel bukan fiksyen tapi aku tak baca lagi. Haha. Oh ya, lupa nak cakap. Hiatus adalah novel fiksyen islamik berketebalan 300+ muka surat, tak lebih 400 muka surat. Sebab apa aku suka: 1. Cara penulisan penulis ringkas sahaja. Tak berbunga-bunga yang akhirnya kembang mekar apabila cukup musimnya tapi cukuplah menyampaikan apa sebenarnya yang dia nak sampaikan.  2. Jalan cerita dan monolog atau naratif serba BANYAK emosi. Maksud aku, dia berjaya meletak pembaca pada posisi si watak. Penulis tak cerita tapi dia ‘tunjukkan’ kepada pembaca. Let the reader imagine and play with the emotion. Weiii. 3. Oh ya dalam cerita ini, watak utama yang di

Review Buku: Laki Aku Negro, Kau Peduli Apa? oleh Dr. Hayya Bilal

Laki Aku Negro, Kau Peduli Apa? oleh Dr. Hayya Bilal Rating saya bagi 4.8/5 bintang. Buku ini adalah sequel pertama untuk buku Afrika, Aku Mai Lagi. Hakikatnya, saya tahu kewujudan buku yang kedua terlebih dahulu berbanding yang pertama. Pertama, buku ini memang best. Best dari segi isinya yang sarat dengan isu-isu kemanusiaan, budaya, korupsi pemimpin, pengurusan sumber bumi yang tidak terancang, ketiadaan dana pendidikan yang diperuntuk oleh kerajaan dan lain-lain. Bahasanya juga tidak terlalu kaku atau formal, membuatkan saya senang untuk membaca dan turut ketawa dengan humor yang dibawa oleh penulis. Perkara yang saya paling ingat apabila membaca buku ini ialah pandangan cetek atau serong masyarakat apabila orang kita mahu berkahwin atau telah berkahwin dengan seseorang yang berkulit gelap.   Saya mula rasa warna kulit itu sepertinya menunjukkan status seseorang. Kalau orang kita berkulit gelap pun jadi isu. Apatah lagi, berkahwin dengan seseorang dari benu

Move On: Senang tak?

Move on, guys? SEBELUM DITERUSKAN LAGI DENGAN LEBIH MENDALAM, SUKA CITANYA NAK LETAK DISCLAIMER ATAU PESANAN-PESANAN RINGKAS: 1.   Apa yang tertulis selepas ini tak ada kaitan untuk berbalah bahawa bercinta selepas kahwin lebih baik, bercinta sebelum kahwin atau kalau kita jaga mata, tak ada masa untuk jatuh cinta seterusnya tiadalah move on. 2. Move On dalam halaman ini lebih kepada alam sebuah fasa perasaan dan naluri. Hahaha. Jangan naluri songsang sudahlah. Move on: Senang tak? Senang kot kalau daripada awal lagi kau memang tak ada apa-apa perasaan kat dia. Contohnya, kau suka dia sebab dia kaya? Bila dia bankrup, effort untuk move on tak payah sembanglah.  Antara lelaki dan perempuan, mana lagi mudah nak move on? Sama saja. Lelaki ke perempuan, sama sahaja kadarnya. Jenis-jenis Move On Pertama, move on selepas breakup bercinta. Kedua, move on daripada perasaan sendiri yang jatuh cinta dengan orang lain tanpa ada sebarang perhubungan di antara dua insa